Pon Logistics groter dan groots
Zomaar een rondleiding geven, doen ze bij Pon Logistics niet voor de eerste de beste. Des te bijzonderder was het dat de masters deze ochtend te gast mochten zijn aan de Zuiderinslag in Leusden. Na een knapperende gevulde koek en een dampende koffie namen twee oudgedienden van Pon de rondleiding voor hun rekening. Wie deze ochtend twee uurtjes vrij had kunnen maken, kreeg daar geen spijt van.
Eerste stop was het onderdelenmagazijn. Hier werken 120 m/v aan vaste krachten, veelal uitgebreid met enkele tientallen uitzend- of vakantiekrachten. Opvallend was het vele handwerk dat hier aan de distributie te pas bleek te komen. Dit zit opgesloten in de diversiteit aan bestellingen van een enkel autospatbord tot een nippeltje. Klokken aan de wanden registreren het aantal gepickte (en nog te picken) orders, terwijl heftrucks en kooien metershoge stellingen langsgaan. Het bleek een geolied geheel, waarin iedereen zijn taak heeft en alles in elkaar grijpt. Van (de-)montage tot de eigen dealerbevoorrading en distributie.
Buiten – waar we het andere deel van de MoB-groep kruisen – stuiten we, nadat we een monumentale slagboom en dito hekwerk gepasseerd zijn, op het laad- en losterrein. Maar liefst 7.000 auto’s van alle Pon-merken VW, Skoda, Seat, Audi en verderop Porsche, komen hier van trein en trailer wachtend op hun nieuwe eigenaren. Werkstudenten rijden hier in hoog tempo de wagens naar hun plek. Verder zijn op het terrein interessante zaken te zien. Want wat te denken van een bandenservice die alle auto’s op het eigen merk ‘Continental’ zet. Michelin, Vredestein of andere merken zijn hier als een vloek in de kerk. Per auto kost een volledige velg- en bandenwissel anderhalve minuut! Ook is er een loods waar de lederen bekleding er wordt ingezet. Scheelt ladingen bpm bij de import. Slapen doen ze hier ’s nachts! Er is zelfs een loods waar politie- en brandweerauto worden voorzien van belettering en apparatuur. Na gebruik worden die hier ook weer gestript. Het blijkt na behandeling onherkenbaar mooie auto’s op te leveren, die op de Domeinen worden geveild.
Omwille van de bedrijfsgeheimen mogen we niet alle details van deze rondleiding prijsgeven. Ook mag er niet worden gefotografeerd. Het zal niet de eerste keer zijn dat via sociale media het nieuwste model in de autobladen beland, zo bezweren ons de gidsen.
Enkele pics mochten echter buiten het terrein worden gemaakt. Deze hebben we hier dan ook voor je bijeen gesprokkeld. Uit de reacties maakten we op dat er toch enkele spijtoptanten waren. Mocht er grote animo zijn, dan bestaat er in de toekomst de mogelijkheid voor een herbezoek. Mail dat ons in dat geval.
Tekst: Bert van Weert
Foto’s: Bert Gadellaa (smartphone)