Wakkere innovaties op MasterMeetings

 In Geen categorie

In het prachtige souterrain van het Gasthuys in de Amersfoortse Muurhuizen heten Wim van Rooijen en Jan Henk Bouman ons welkom voor een wake-up call. In letterlijke zin betekent dit dat verse jus, krakende croissants en een energiek fruithapje de inwendige mens voor hun rekening nemen, in figuurlijke zin tronen de gastheren ons mee naar toekomstige businessmodellen, trends en innovaties.

Om het gelijk maar even duidelijk te maken, vertelt Wim ons over de uitvinders van de auto. Op Mercedes (Diesel) na legden die het allemaal af, omdat ze ‘horseless carriages’ bleven maken. Oftewel paardenkoetsen en geen auto’s. Anders gezegd: als je doet wat je deed, dan besta je morgen niet meer. Wim toonde hiermee de relativiteit van Einstein zelf aan.

In sneltreinvaart denderden de ‘bad practices’ aan ons voorbij. De muziekindustrie die had zitten slapen en na Napster, iTunes en Spotify als ‘middle men’ waren uitgegumd. Kodak die al haar patenten op digitale fotografie in de kast liet en vervolgens zijn ‘moment’ nooit meer kreeg. Wim schetste het ene na het andere voorbeeld, maar kwam steeds terug op zijn moraal; We gaan naar principes van ‘gezamenlijke consumptie’, ‘toegang is belangrijker dan bezit’ en ‘open source creativiteit’. Niks, neuzen dezelfde kant op! Waar er twee dezelfde kant opstaan is dat er één teveel.

Jan Henk nam ons mee naar de wereld van Star Trek, die echt heel tastbaar werd met zaken als augmented reality (Google Glass) en zelfdiagnose, zoals hartslag- en bloeddrukmeting, het zogenaamde Quantified Self. Aan de hand van 3D-printing legde hij geduldig uit dat deze ontwikkeling zich sinds eind jaren ’80 onder de radar begaf, maar dat die de laatste twee jaar exponentieel was gegroeid. Het zorgt voor nieuwe marktverhoudingen (disruptie). Want bedenk wel wat er gebeurt als de designer rechtstreeks in contact komt met de eindgebruiker. Juist, dan ziet de opticien het niet meer zitten. De grafische industrie ook niet trouwens.

Geen enkele reden om te wanhopen volgens Jan Henk en Wim. Het is echter wél zaak om alert te blijven en te innoveren. Hoe exact, daar gaan ze in individuele trajecten graag dieper op in. Het bleef nog lang onrustig. Het leermoment was daar. We waren wakker…

Bekijk hier de foto’s

Tekst: Bert van Weert

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.