Van koerier tot mediamagnaat
Dat ondernemers vijf kwartier stilzitten én luisteren komt zelden voor. Toch is dit de Masters of Business gelukt toen niemand minder dan Duncan Stutterheim ons bezocht. De oprichter van het media-imperium ID&T deelde in de Amersfoortse Mariënhof met 120 ondernemers zijn ervaringen.
Omstreeks 20.30 uur verwelkomde gespreksleider Arie Lengkeek serie-ondernemer Stutterheim op het podium van de prachtig verlichte zaal van De Mariënhof. Wat volgde was een kleurrijk interview waarin niet alleen Duncan’s carrière met al z’n ups en downs geanalyseerd werd, maar ook zijn maatschappelijke betrokkenheid en de rol van z’n familie. Het boeide de aanwezigen mateloos.
Blij met try-out
‘Ik had nog wel een uur kunnen kletsen’, aldus de kersverse eigenaar van de Amsterdamse Westergasfabriek. ‘Het was voor mij een try-out. Ik vind het leuk om ondernemers te inspireren met de dingen die mij zijn overkomen. Het is nog wel wennen om voor zo’n publiek je verhaal te doen, maar het beviel wel. Ik ben de Masters of Business dankbaar voor dit podium.’
Samen de schouders er onder
De buitenkans om Stutterheim te mogen ontvangen ontstond uit de contacten van ondergetekende met het in oprichting zijnde bureau TopSpeakers. In sneltreinvaart schaarden zich vele masters belangeloos echter het initiatief. Zo verzorgde Mark van der Last en zijn mensen licht en geluid, sponsorde Pieter Aalbers de locatie en ontfermden Patrick Siemons en Gabor Nijenhuis zich over respectievelijk fotografie en floor management. En niet in de laatste plaats Arie Lengkeek die 20 uur aan voorbereiding in het interview stak. Dit geheel zag er zo perfect uit dat de tv-camera’s het zonder problemen in één take hadden kunnen registreren.
College Tour
Het interview vond plaats in een setting zoals het bekende tv-programma College Tour. Zodoende kregen ook de aanwezige ondernemers de kans om – met een coole Catchbox – vragen te stellen aan Stutterheim. Waar de ene vraag zich richtte op het drugsprobleem op georganiseerde dansfeesten, was een ander benieuwd naar de plannen van Stutterheim in zijn geliefde Amsterdam. ‘Hierdoor kreeg de avond een interactief karakter’, aldus Bert Gadellaa, voorzitter van de Masters of Business. ‘Ik ben zeer tevreden met deze avond. Hiervoor ben je bestuurslid en stop je er veel uren in. Het mag best gezegd worden dat met name Bert van Weert van Addictions en Gabor Nijenhuis van De Filmbrigade hun stinkende best hebben gedaan.’
‘Masterlijke’ groeiambities
De Masters of Business pakten niet zomaar uit: ‘Zeker niet, vertelt Gadellaa. De reden dat we een open bijeenkomst organiseerden is om potentiële nieuwe leden kennis te laten maken met onze mooie businessclub. We bestaan dit jaar tien jaar! Ondernemers met ervaring, boven de veertig jaar, zijn van harte welkom om dit met ons te vieren.’
Bekijk hier de foto’s
Tekst: Bert van Weert
Fotografie: Patrick Siemons
Reportage: Ondernamen TV